...; Slg. Johann Friedrich Städel (1728-1816), Frankfurt am Main; 1817 mit der Sammlung des Stifters an das Städelsche Kunstinstitut.
Verst. „MM. X... et Z...“ [Teil: X], Paris (Drouot), 5. Mai 1882, Nr. 8 als nach Van Dyck („Le Repos de la Sainte Damille. Dans un paysage, l'Enfant Jésus dort sur les genoux de la Vierge. Delle copie du temps.“), frcs 100;...
Removed from the collection with the remark “Sehr hübsche, alte Copie, leider deßhalb nicht für die Sammlung geeignet” (“Very pretty, old copy, therefore unfortunately not suitable for the collection”). As a substitute we show a reproduction print from the Städel’s collection (Joseph Hauber, etching, Städel Museum, Department of Prints and Drawings, inv.-no. 11919 D).
S. 21, Nr. 214 („Sainte famille de trois figures, t. g. p. en l. , invention de van Dyck. Le même sujet, dont j'ai l'estampe, se trouve deja plusieurs fois à Vienne, de façon que ce sujet à été répété tant par le maître lui même, que par ses élêves.“)
Nr. 214 („Copie nach A. v. Dyck. Heilige Familie“)
S. 52, Nr. 93 („Copie nach Anton van Dyck [...] Die heilige Familie. Das Originalgemälde ist in der Gallerie zu München. [...]“)
S. 80, Nr. 126
Nicht enthalten
Nicht enthalten
[Original] Susan J. Barnes u.a., Van Dyck. A Complete Catalogue of the Paintings, New Haven/London 2004, S. 250f., Nr. III.6