...; Slg. Johann Friedrich Städel (1728-1816), Frankfurt am Main; 1817 mit der Sammlung des Stifters an das Städelsche Kunstinstitut.
Verst. Frankfurt am Main, Ostermesse 1834, Nr. 11, fl 10 an [Kunsthändler] Bernhard, München;...
Johann Friedrich Städel was aware of the relationship between his work and Peter Paul Rubens. Yet, while the figure of the Satyr goes back to designs by Rubens (drawing at the Cleveland Museum of Art, 1943.341; oil sketch at the Ashmolean Museum, Oxford), the overall composition that presumably functioned as a model, now in Dresden (gal.-no. 974), is regarded as a workshop product. Städel possibly owned a copy or - as the unusual image carrier copper suggests - another work from Rubens’ circle. As a substitute we show the Dresden painting.
Nr. 36 („Un faune avec deux enfans [sic] et une lionne nourissant ses petits, m. p. en h. invention de Rubens, peintre par un de ses écoliers peutêtre Jordaens.“)
Nr. 36 („Schule Rubens. Ein Satyr der zwey Kindern Trauben bricht. Im Vordergrund eine Tigermutter“)
Nicht enthalten
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