...; Slg. Johann Friedrich Städel (1728-1816), Frankfurt am Main; 1817 mit der Sammlung des Stifters an das Städelsche Kunstinstitut.
Verst. Frankfurt am Main, Ostermesse 1834, Nr. 54, fl 4.30 an [Kunsthändler] Bernhard, München;...
There are two types of images of which Städel’s painting may have been a copy (?): a profile portrait of a lady who in the early 19th century was considered to be Hélène Fourment (copy at the Louvre, Paris, inv.-no. RF.2122) or her representation in Rubens’s family portrait (now at the Metropolitan Museum of Art, New York, acc. no. 1981, 238). According to a (presumed) preliminary study, at least five copies have bee preserved.
S. 10, Nr. 115 („Portrait d'une femme en profil, régardant à gauche, c' est la seconde femme de Rubens, g. p. en h., peinte par lui même.“)
Nr. 115 („P. P. Rubens. Bildniß von des Malers 2ter Frau“)
Nicht enthalten
Nicht enthalten
Nicht enthalten
Nicht enthalten
[Vgl.] Hans Vlieghe, Rubens Portraits of Identified Sitters Painted in Antwerp (Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, 19.2), Brüssel 1968, S. 111-112, Nr. 103, 104, S. 173-175, Nr. 143a-c